byggfrun.blogg.se

Kvinna och Byggherre, japp, det går jättebra! Vi bygger med delad entreprenad och ett arkitektritat lösvirkeshus håller nu på att byggas enligt våra önskemål. Följ med på vår resa!

Kaotiska markarbeten!

Publicerad 2015-03-21 22:21:48 i Allmänt,

Måndagen den 16 mars var bokad sedan länge att påbörja byggnationen av trädäcket. Entreprenören har gjort ett flertal jobb i området då de är kända för att ge bra priser och har tidigare gjort iordning vår uppfart vilket vi är nöjda med. Killarna och deras chef kom hit på morgonen dag ett och jag gick noga igenom allt som vi ville få gjort d.v.s. det som vi även fått offert på. Vi diskuterade även att en del jord kommer nog att behöva schaktas bort (=grävas bort) och jag visade dem var de kunde lägga denna jord, dock hade jag ingen aning om just då hur mycket jord det faktiskt rörde sig om för att få det plant. De åkte därefter iväg och inhandlade material. Efter att ha läst i många forum och pratat med flera jag känner så har vi kommit fram till en vanlig tryckimpregmerad trall som vi kommer att impregmera med Sio (stavas det så?) efter ett år verkar vara det som passar oss bäst. Därefter ska det hålla sig fint lääänge enligt rykten :) Inget smuts som samlas mellan ”räfflorna” på bruntrallen och ger inte heller den skarpa kontrasten från vårt vitpigmenterade askgolv. Dag två blir allting kaos! Killarna märker att vi inte kan ha trallen i linje med husets hörne då en stor sten är i vägen för denna linje som jag varit så inställd på. Efter mycket diskussioner fram och tillbaka (svårt att snabbt ställa om när man är så inställd på något) kommer vi till slut fram till att vi drar in hela trallen ca 50cm från husets hörne. Vi kommer då att gå förbi stenen och vi kommer även att skapa mer plats och utrymme för det trappsteg som vi har planerat att ha. Tydligen ska killarna redan ha grävt hål och placerat plintarna vid detta beslut (vilket inte informerades till oss) så dessa fick de ta upp och gräva om på nytt (=extrakostnader). Men det värsta är jordmassan! När jag kommer hem upptäcker jag att det är en enorm ljudvall av jord!! Det känns som att stå i en grop med en enormt bred jordhög som är minst 2 meter hög. Och som om det inte vore nog så är det en massa stenar upptravade på vänster sida som bildar en slags icke-förankrad mur med stor rasrisk! Ärligt talat, hur har man tänkt?? Det hade räckt med ett litet samtal att ”Du, är du säker på att du vill ha all jorden där, det börjar bli ganska mycket?” så hade jag direkt kunnat säga att de istället skulle frakta bort det. Vi kände oss besvikna och samtidigt oroliga över hur man nu skulle gå tillväga och hur mycket extrakostnader detta skulle innebära. Jag ringde deras chef och han lugnade mig och sa att kranbilschauffören som skulle komma dagen efter och lämna mackadam (=mindre sprängsten som läggs uppe på en fiberduk där det är jord så att inget ogräs tränger upp under trallen) kunde ta med sig jorden så att det skulle bli som vi ville ha det. Dag 3 jobbade jag hemifrån och väntade hela dagen på att kranbilschauffören skulle komma. Jag lyckades även efter ett antal samtal hitta en familj i närområdet som ville ta emot all jord och sten som fyllnad till sin trädgård!  Denna dag var det bara en kille som ensam jobbade med att bl.a. hälla mackadam i plinthålen och borrade i en sten som var lite för hög under trallen (puh, tur att vi inte gjorde detta själva). När han hade åkt på eftermiddagen ringde jag upp deras chef igen och frågade om inte kranbilschauffören skulle komma denna dag. Han meddelade då att han skulle vara framme närsomhelst. En stund senare kom han. Han blev dock irriterad över att killarna lagt en massa virke i vägen så han kom inte in med sin bil och gav också besked om att han absolut inte kunde nå all jord och sten, bara början av jordhögen meddelade han mig och sa att han kommer tillbaka kl: 07.00 dagen efter så får vi se hur vi gör då. Jag fick panik, vad f—n ska vi göra med jorden?!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela